Sivut

sunnuntai 21. tammikuuta 2024

Viikon 4 krapu – Sosiaalinen media

Sosiaalinen media

Aloittavan yrityksen somenäkyvyys on syytä miettiä tarkkaan. Moni nuori aloittaa suoraan somen käytön olettaen, että siitä se auvoisuus aukeaa.

On kuitenkin monia asioita huomioitavana.

Määrittele yritykselle toimiala ja tarkoitus, tekstit vai/ja kuvatyypit. Käyttämällä samoja elementtejä monikanavaisesti jokaisessa julkaisussa alkaa sisällön yhtenäisyys rakentua selkeäksi.

Varmista, että viestisi tulee toimitetuksi samalla tavalla ja vastaa päämäärääsi jokaisessa hyödyntämässäsi kanavassa.

Mutta muista, että kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää. Joku saa raivokohtauksen alusvaatekuvista ja toinen taas riemastuu, että nyt on hienoa.

Tärkeää on pitää verkkosivusi ajantasalla. Vanhentuneet tiedot karkottavat asiakkaat.

Värimaailma, käytetyt fontit, yrityksen slogan, logo - niillä pääset jo hyvin alkuun.


_________________________________________________________________

Viikon 4 krapusanat ovat: riemastua, yhtenäisyys, raivo

Krapu on oma otsikkosi mukaan luettuna tasan 100 sadan teksti. Viikon krapusanat ilmestyvät sunnuntaisin SusuPetalin blogissa. Laita linkki sinne kommentteihin kun krapusi on valmis.

18 kommenttia:

  1. Mainioita pointteja huomioitavaksi ja ajateltavaksi ennen kuin rientää somen auvoisille aavikoille:) toteaapi: Takkutukka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa suunnitella, ennen kuin ryhtyy toimeen, Takkutukka. Niin surkeita nettisivuja näkee, että olisi syytä aloittaa alusta uudelleen.

      Poista
  2. Onneksi nykyään ollaan menty parempaan suuntaan ja firmat antavat ammattilaisten rakentaa kotisivut ja muut alustat. Kymmenen-kaksikymmentä vuotta sitten näki todella surkeita räpellyksiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pienillä firmoilla ei aina ole varaa teettää kunnon sivuja, Susu. Siinä sitten kummin kaiman kaveri pistää pystyyn sekavaakin sekavammat sivut. Onneksi muutosta on näkyvissä tosiaan.

      Poista
  3. Totta, näkyvät, toimivat ja hyvin rakennetut verkkosivut ovat tärkeä juttu niille, joilla on leipä kiinni siitä, miten esim. myynti sujuu. Paremmin verkkosivut nykyään näkyvät, kuin mainos paikallislehdessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvät nettisivut ovat tosiaan tärkeät, aimarii. Huonosti tehdyt sivut eivät houkuta ostamaan, ei verkkokaupasta eikä kivijalkamyymälästä.

      Poista
  4. Asiantuntevaa apua aloittelijoille ! Siinä ei pelekästään redbullit auta : D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maarit. Ajattelin välillä kirjoittaa ihan asiaa, fiktiota sitten taas toisella kertaa.

      Poista
  5. Netin tultua unohdettiin vanha viisaus:
    Ensimmäinen huokaus: - voi kun ois viulu
    Viulu hankittu.
    Toinen huokaus: - voi kun osais soittaa.

    Olin työpaikallani pitkään oman toimen ohella it-tukihenkilö. Joskus vitsaillaan: "Mikä ratti? Mitkä polkimet? Älä mulle semmoisista selitä, vaan neuvo mulle miten ajetaan tätä autoa!". Minua se ei naurattanut.
    Parasta elämässäni tapahtunutta on se, kun pääsin tukihenkilöydestä eroon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viulu -vertaus erinomainen, kiitos Äijä.

      Itselläni taas ICT-ala pysyi koko työurani ajan ja kyllä se "sattumalta" yliopistossa valittu (tietojenkäsittelyoppi silloin nimeltään) aine matematiikan ohella olivat niin minun juttuni.

      Mitä tulee työpaikan niin sanottuun mikrotukihenkilöön, niin häntä/heitä kävi sääliksi, aina oli jollain jotain väärin asennettu tai jumissa, ja apua tarvittiin. Viimeisinä vuosina tukea ei enää ollut kuin suuressa hädässä, säästettiin. Jokainen hoiti itse laitteensa.

      Poista
  6. Mulle somesta on alkanut pikkuhiljaa tulossa kirosana. Niin moni yritys somessa ja jopa oman kunnan asiat ja tiedotteet on ovat nykyään facebookissa - jonka tilin olen toistamiseen lopettanut, kun en löytänyt sieltä mitään muuta kuin riitaa ja kiusaamista, ivaamista ja pilkkaamista.(Tai sitten itse olen vain liikaa rivien välistä lukija, sittenkin)
    Kaikki pitäisi tänä päivänä lukea X:stä tai facebookista; Instagramistakin löytyy vain viesti "Lisää tietoa X:ssä".
    Yritykset voisivat panostaa enemmän nettisivuihinsa - jos eivät ole halukkaita palkkaamaan työntekijöitä vastaamaan puheluihin ja sähköposteihin, asiakkaiden kyselyihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta Pöllö, nettisivut ovat monilla isoillakin yrityksillä törkeän huonot.

      Itse olen koko työurani tehnyt ICT-alalla ja juuri siksi en käytä naamakirjaa, enkä muitakaan X tai I - alkuisia sovelluksia. Blogi on ainoa somekanava jota käytän.

      Kunnan asiat on tosiaan hankala löytää ja kun ne ovat netisä, niin mistä edes tietää, että joku asia on päivitetty. Murrr.

      Poista
  7. Fiksua neuvontaa! Olen vuosia sitten jättänyt facen. Koin sen olevan aikuisten juorupalsta, kuin seiska mutta juoruiltiin tuttujen juttuja. Jouduin kohteeksi ja siksi jätin enkä ole katunut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos BLOGitse. Minä en ole koskaan ollutkaan naamakirjassa. Netti on siitä pirullinen, että kun noissa somen sovelluksissa on vaikka vähän aikaa, niin tiedot pysyvät ikuisesti siellä. Ja sitten FB myy niitä eteenpäin edelleen. Kiitos ei minulle.

      Poista
  8. Onneksi oma leipä eikä sirkus ole somen varassa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin, pasanen. Voi niitä nuoria, joiden leipä on kiinni siitä, että julkaisevat yhä parempia kuvia. Mainostajia pitää miellyttää...

      Poista
  9. Hyvät ohjeet annoit. Harvoin näkee huolella tehtyjä juttuja. Paljon luen blogeja en oikeastaan muusta. Facessa käyn "tapaamassa" sukulaisia ja joitakin tuttuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos anli. Huonosti tehdyt nettisivut karkottavat kyllä pian toisiin firmoihin.

      Poista