Helppoa rahaa
Puhelin soi ja Ritva innokkaana vastasi.
-pankkivalvontavirastosta hyvää päivää!
-päivää
-ikävällä asialla soittelen, eli oletteko te pankin xx asiakas?
-kyllä olen xx:n asiakas
-nyt on sellainen tilanne, että teidän tililtänne yritetään siirtää suurehkoa summaa ulkomaille ja olemme puuttuneet asiaan
-mitä? En minä minnekään ulkomaille siirrä rahojani
-sitä juuri epäilimme ja nyt olisi parasta pikaisesti estää tuo siirto
-voitteko te estää sen?
-kyllä, tarvitsemme tiedot tilinne tunnuksesta ja salasanasta
-juu, minä annan
Näin lähti Ritvan tililtä huijarille yli 3000 €.
Oikea tapa toimia olisi ollut kieltäytyä ja tehdä seuraavasti: soitto omaan pankkiin, rikosilmoitus poliisille, ilmoitus finanssivalvontaan ja vielä kyberturvallisuuskeskukseen.
______________________________________________________________
Viikon 37 krapusanat ovat: tili, puhelin, ikävä
Krapu on oma otsikkosi mukaan luettuna tasan 100 sadan teksti. Viikon krapusanat ilmestyvät sunnuntaisin SusuPetalin blogissa. Laita linkki sinne kommentteihin kun krapusi on valmis.
Tosi hyvä ja täydellinen kuvaus siitä kuinka nämä kusetukset tänä päivänä toimivat!
VastaaPoistaNiinpä, Apotti. Kiire kun on, niin silloin yleensä asiat eivät ole kunnossa, vaan huijari liikkeellä.
PoistaTotta ja sääliksi käy vanhempaa porukkaa jolla ei ole oikein käsitystä nykypäivän menosta ja sitten kun ollaan tilanteessa jossa ei ole omat lapset tai lapsenlapset neuvomassa. niin huh huh. Pirun surullista.
PoistaNo just. Ja kyllä huijarit iskevät nuorempiinkin, kaikilla ei ole tietoteknistä osaamista. keinot muuttuvat yhä vaikeammiksi havaita.
PoistaJa totta tuokin, meillä kaikilla ei ole lapsia tai muita läheisiä auttamassa.
Uskomattoman paljon rahaa suomalaiset ovat menettäneet noille huijareillekin tänä vuonna. Kiire ja pelko ovat pahoja yhteistyökumppaneita.
VastaaPoistaToivottavasti se, että näistä huijauksista kirjoitetaan todella paljon, auttaisi ihmisiä varomaan enemmän.
On kyllä käsittämätöntä miten hyväuskoisia jotkut ihmiset ovat, Susu. Luin yhden artikkelin ja miljoonia euroja suomalaiset vuodessa menettävät huijareille.
PoistaKaikki eivät edes tee rikosilmoitusta, kun tilanne hävettää. Kannattaisi tehdä, siten uusia huijaustapoja tulisi poliisin ja tietoturva-asiantuntijoiden tietoon.
Pankit myös voisivat tehostaa toimintaansa.
Tämä tapahtui siskolleni ihan oikeasti viime helmikuussa. Hän ei normaalisti vastaa tuntemattomiin numeroihin mutta nyt odotti tärkeää puhelua ( ei pankista)
VastaaPoistaSoittaja oli erit.taitava puhuja pankista kertoen just noin kun sinä kirjoitat tuossa. Antoi pankkitietonsa ym..mutta juuri kun linja sulkeutui siskolla välähti mutta....tilillä oli tosiaan jo käyty ja tehty siirtoja mutta ihmeiden ihme sisko ehti sulkea tilinsä eikä vahinkoa ehtinyt tapahtua. Hän pääsi suuredti pelästymällä, tehtiin rikosilmoitus mutta.....🤢😡🥵🙉😮💨
Onneksi siskosi pääsi säikähdyksellä, sini. Huijarit on yleensä nopeita. Mutta rikosilmoitus kannattaa aina tehdä, poliisitkin on siten tietoisia mitä on meneillään.
PoistaSisko on muuten ains järkevä ja tietoinen ao.vaaroista mutta hänellä oli elämässään tapahtunut juuri suuri mullistus joka sekoitti siskon ajatukset ja huijari sattui soittamaan hänelle otolliseen aikaan.
PoistaNäitä ttapahtuu mutta sisko oppi läksynsä. 🥵
Olipa huono hetki siskollesi ja otollinen huijareille. Mutta varmasti siskosi on nykyään eri lailla tarkkana, jos asiasta jotain hyvää hakee.
PoistaHyvin selkeästi kuvattu tilanne, jossa voi haksahtaa, vaikka on yleensä hyvin tietoinen tällaisesta vaarasta. Minusta on tullut jo niin vainoharhainen, että jää varmaan moneen aiheelliseenkin puheluun vastaamatta, kun en tunne numeroa.
VastaaPoistaTotta, aimarii, kiireessä helposti haksahtaa. Eikä kaikkiin puheluihin tarvitse vastata. Mutta vastata toki voi, sitten katkaisee jos vähänkin tuntuu liian hyvältä ollakseen totta tai liian epämääräiseltä.
PoistaNäinhän ne huijaukset nykyään menee, tarkkana saa olla.
VastaaPoista