Sivut

tiistai 19. syyskuuta 2017

Kiihtyvyyssensori


Kaikki keinot lenkille lähdön helpottamiseksi on käytössä. Tänäkin aamuna aamukahvilla olin aivan maassa ja täysin varma, että en saa itseäni hilattua ensin lenkkivaatteisiin ja sitten ulos. Se lenkkivaatteiden pukeminen on ratkaiseva kohta, kun urheilurintsikat on päällä, se on menoa, siitä ei enää tule pakitettua. Ja kun pääsen ulos, niin olen jo voittaja.

Nyt olen keksinyt matemaatikkona itselleni vielä yhden houkuttimen. Muistin sen tänään kun olo oli mikä oli. Se sopii minulle, ehkä ei kaikille: älypuhelimen kiihtyvyyssensori. Android-puhelimessani on koodia (ohjelmanpätkä), joka hoitaa askelten tunnistuksen kiihtyvyysanturin mittauksista. Näissä uudemmissa kännyköissä on mikrokontrolleri joka pystyy käsittelemään sensoridatan itsenäisesti herättelemättä koko puhelinta. Känny taskuun vaan ja siellä se laskee askeleet itsekseen. 



 4000:n askeleen kohdalla lyhimmällä lenkillä on vaahterat.




Onhan noissa puhelimissa kaikkia sovelluksia (appeja), joissa saa monenlaista tietoa, kuten kalorienkulutus ja muut hörhöilyt. Niistä en välitä, enkä asenna puhelimen sijaintitietoa ennen kuin todella sitä tarvin. Minä käytän vain yksinkertaista askelmittausta, se kertoo jo lenkin pituuden, itse osaan päätellä kuinka rankka lenkki on, onko ylämäkeä vai tasaista.


Nyt olen mittaillut tässä kylän ympärillä kyläteillä ja metsissä käyttämiäni vakilenkkejä ja lyhyin kulkemanikin on lähes 7000 askelta. Muut ovat sitten 8000 - 14000 askelta. 

Houkutin se on tämäkin. Asiantuntijat sanovat, että päivä on ollut terveeellinen jos saa 10000 askelta täyteen ja jokainen päivä kun teen vaikka tuon lyhyimmän lenkin, tulee tuo määrä täyteen koska muutenkin isossa talossa ja pihalla tulee käveltyä.

Flunssa on tällä hetkellä himmenemässä pois. Vielä limaa irtoaa välillä ja yskittää hetken mutta sehän on vaan hyvä asia. Toivotaan, että se on poistumassa kokonaan.


20 kommenttia:

  1. Kaikki keinot käyttöön! Itselleni hyvä syy tänä aamuna lähteä liikkeelle oli tyhjä jääkaappi.

    Hyvä, että flunssa on hiipumassa, toivon, että täälläkin. Eilen loppui lääkekuuri, joteen kohtahan sen näkee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä Susu. Minulla jääkaapin täyttö vaatii autoa, joten siihen lenkkiä voi yhdistää.

      Toivon todella, että antibiootit tehosivat sinulle.

      Poista
  2. Mä oon kans asentanut askelmittarin puhelimeen. Nykyään kun duunissa tulee enimmäkseen istuttua lähtevien tavaroiden pakkausta lukuunottamatta, niin on kiva tarkkailla paljonko heppailut ja koiralenkit tuo askelia ja kyllä se appi pistää tavoittelemaan sitä 10k askelta silloinkin, kun on sellainen päivä, että pystyy luistamaan esim. koiralenkeistä. Sitä on ihan kiva tiirailla. Ja lopulta ne askeleet tulee helposti kun vähän lähtee liikkeelle. Mutta ei ne konttorissa istumalla tule...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä sovellusta ei tarvinnut edes asentaa, uudessa androidissa se oli heti valmiina. Mukava on seurata askeleiden määrää erilaisina päivinä.

      Konttorissa ei tosiaan askeleita paljon kerry :)

      Poista
  3. Mullaki on askelmittari, vähän tuntuu huiputtavan minua. Hyvin harvon tulee kymppitonnia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, kyllä siihen kymppitonniin jo saa tehdä kunnon lenkin.

      Poista
  4. Mulla on vanha kunnon Sports Tracker. Tosi on, että se motivoi lähtemään. Olen laittanut viikkotavoitteen sinne ja yleensä sen saavutan. Ja hyvä kun luin postauksesi. Olin tässä kahden vaiheilla, lähtiskö vai ei. Sinun ansiostasi menen kohta tuuleen ja sateeseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki mikä motivoi, on tarpeen. Sodassa, rakkaudessa ja lenkille lähdössä :D

      Hyvä Sirpa!

      Poista
  5. Siinä on tekniikka hyötykäytössä.
    Vaahtera alkaa jo vaihtaa syyspukuun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, älykännyn iloja.

      Vähän punaista ja keltasta on vaahteroissa.

      Poista
  6. Olen miettinyt noin vuoden verran, että laittaisin puhelimeen jonkinlaisen kävelymittarin. Vieläkään en ole saanut laitettua. Sen pitäs viedä puhelimen kapasiteettia mahollisimman vähän mutta toisaalta kun kiertelen mettissä niin olis sekin kiva sitten nähdä, missä olen kävellyt.

    Tosin nyt en ole saanut edes käveltyä. Joogaan aion pakottautua, samalla on muutakin asiaa kylälle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne reittimittari-ohjelmat tarvitsevat sijaintitiedon, jota minä en halua kännyyni laittaa. Vielä ainakaan. Tuo askelmittari on alkuruudulla, eikä mikään ohjelma tarvitse olla edes päällä.

      Puhelimesta riippuen esim terveys-alan ohjelmat mittaavat ja näyttävät kuljetun reitin. Itse en halua niitä asentaa kun niille on syötettävä tietoa itsestäni ja ammattinikin takia olen sellaiselle vähän skeptinen.

      Poista
  7. Noissa kolmessa mainitsemassasi asiassa kaikki keinot tosiaan sallittuja, suorastaan suositeltavia. Itsellä on tuo jo yllä mainittu Sports Tracker käytössä, ja se motivoi kivasti kilpailemaan ennen kaikkea itsensä kanssa ja asettamaan tavotteita.(Ei kuitenkaan sinun pidä holtittomasti arvoisan kanssakulkijasi keskinopeutta yltiöpäisesti ylittämään tai ainakaan sitä ääneen mainitseman:)

    Vaahterat ovat värikylläisissä juhlatamineissaan komeita kuten kuvasi osoittaa. Niiden latvuksia tiiraillessa joutsenkaulakin ehkä venyy... Värikylläistä loppuviikkoa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Takkutukka, konstit on asianmukaisesti käytössä :)

      Intiaanikesääkin luvassa, joten hyvää ulkoilua sinullekin!

      Poista
  8. Voi että, arvostan! Siis tuota lenkille lähtemistä. Mulla ei juurikaan onnistu; kolesterolilääkkeet (joita mun on pakko syödä, valitettavasti) aiheuttavat niin paljon nivel- ja lihaskipua, että vain noin 10-15 min. "lenkki" onnistuu. Oiskohan askelmittarin asennuksesta motivointiapua, että "väkisin" menisi...

    Mukavaa viikon jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niitä kolesterolilääkkeitä syön minäkin, pakko, sukurasite. Ensimmäiset aiheuttivat melkoiset sivuoireet, nämä toiset ovat sopineet paremmin. Vaikka mistä sitä tietää mikä oireista johtuu mistäkin.

      Kyllä nuo tekniset vempaimet auttavat minua, jotain piristystä. Eihän ne kaikkia innosta, mutta minulle kaikki extra-konstit on oltava käytössä. Jos yksi ei toimi, otetaan seuraava käyttöön.

      Poista
    2. Minulle on vaihdettu noita kolesterolilääkkeitä jo muutaman kerran, eikä mitään vaikutusta kipuihin. Sekin on tietysti yksilöllistä.

      Onko se askelmittari sinulla maksullinen? Kun katsoin omaa puhelintani, siellä on tosi monta vaihtoehtoa, en oikein osaa valita minkä niistä ottaisin, ja sitten vielä se, että mulla tuntuu olevan aika vähän tilaa, vaikka mulla on uusi SD-kortti antamassa lisätilaa; en oikein osaa käyttää koko älypuhelin-vempainta, vieläkään. Täytyy kai pyytää lapsi avuksi...

      Poista
    3. Tuo askelmittari on uudemmissa android-puhelimissa. Sitä ei tarvitse erikseen asentaa vaan se toimii heti alkunäytöllä(askeleen kuva) ja nollaa askeleet automaattisesti keskiyöllä kun vuorokausi vaihtuu.

      Jos sinulla on joku muu kuin android-käyttiksen puhelin (iphone tms), niin sitten pitää erikseen asentaa joku askeleita mittaava sovellus.

      Poista
  9. Mua huvitti ajatus kiihtyvyyssensorista. Kuvittelin sen sellaseksi mittariksi, jolla voisin vaikka mitata, kuinka nopeasti ukkeli kiihtyy nollasta sataan, kun katsoo jääkiekkoa (tai oikeastaan ihan mitä tahansa urheilua) telkkarista :). Siinä viisari heilahtais melkosen kipakasti, vaikka aina lupaa olla rauhallinen.

    Justiin tulin kanssa lenkiltä. Ei ollu vesisateessa muita kuin minä ja orava liikenteessä. Ihan superhappirikas keli. Ja ihan sama, vaikka kastuu, kun vaatteet saa kotona kuivaksi kumminkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa Annukka, illalla pimeässä vielä!

      Hyväveraus otsikolle. Ajattelinkin otsikkoa vitsinä, että se olisi samalla mittari siihen, miten itse kiihdyn aamukahvilta lenkkivauhtiin :D

      Poista