Radiomastot
Erään luokkakaverini isällä oli maalausfirma, joka maalasi kesäisin Lahden radiomastoja.
Pojan isä kävi meidän luokalle kerran kertomassa:
”Mastot sijaitsevat 316 metrin etäisyydellä toisistaan, ja molempien korkeus on 150 metriä.
Säännöllinen maalaaminen suojaa ruosteelta.
Värit ovat oranssia ja valkoista. Maalataan ylhäältä alaspäin.
Radiomastojen maalaus kestää kymmenisen vuotta, sitten tauon jälleen uusiksi.
Alalle vaaditaan erikoiskoulutus.
Ei väliä missä korkeudessa ollaan. Samalla tavalla otetaan turvallisuus huomioon”.
Mastot ovat olleet käytössä vuodesta 1928 lähtien ja ovat nykyään osa Radio- ja tv-museo Mastolaa.
Vaikka mastot eivät enää ole radio- tai tv-käytössä, niissä on matkapuhelinantenneja, ja ne ovat osa Lahden kaupungin ilmettä.
______________________________________________________________
Viikon 47 krapusanat ovat: ilme, turvallisuus, säännöllinen
Krapu on oma otsikkosi mukaan luettuna tasan 100 sanan teksti. Viikon krapusanat ilmestyvät sunnuntaisin SusuPetalin blogissa. Laita linkki sinne kommentteihin kun krapusi on valmis.

Tämä oli hyvä! Korkeuksissa on mukava olla näkee maailmaa ihan eri lailla ja nykyäänhän radiomastojen huiput ovat täynnä nust matkapuhelinverkkojen "laatikoita". Vain harvassa paikassa on enää katvealueita ja saapa nähdä mihin kaikkeen vielä päästään.
VastaaPoistaKiitos Apotti! Radiomastot kuuluvat Lahden maisemaan jotenkin itsestään selvinä.
PoistaKorkeanpaikankammoaei saa olla, kun noita mastoja maalaa. Maali pitää olla muös laatutavaraa, kun kestä kymmenen vuotta tuulissa ja tuiskusisa.
VastaaPoistaMastoja on paljon, mutta edelleen näillä seuduin muutamin paikoin on katve ja esim. puhelu katkeaa ja uuden yhteyden saa siirryttyään paikasta toiseen.
Tietoasiaa kertoo krapusi.
Kyllä siellä tosi korkealla joutuu työskentelemään, aimarii. Ihan omanlaisensa porukka se maalausryhmä.
PoistaTäällä ei juurikaan katvealueita ole, paitsi joissain tunneleissa tms on.
Ei voi kuin ihailla noita ihmisiä, jotka työskentelevät korkeuksissa. On se sitten mastojen maalaamista tai nosturin nokassa. Eipä olisi minusta siihen.
VastaaPoistaMielenkiintoinen krapu!
Kiitos Susu. Erikoista hommaa tuo on. Minusta olisi vain niiden maassa olevien alimpien tankojen maalaamiseen :)
PoistaLieneekö sama firma sukupolvenvaihdoksin maalannut mastot kohta sata vuotta?
VastaaPoistaAinakin pitkään ovat jatkaneet kun kansakouluaikoina tuo tapahtuma oli, pasanen. Pojat menivät isän yritykseen töihin. Nykyisyydestä en tiedä, muutin yo-kirjoitusten jälkeen Tampereelle opiskelemaan.
PoistaKiitos tiedosta, en tiennytkään. Tuossa työssä ei saa olla korkeanpaikan kammoa. Hyvä krapu!
VastaaPoistaKiitos Päivi! Tykkään kirjoittaa joskus faktaa ja joskus sitten ihan päätöntä fiktiota :)
PoistaMielenkiintoista tietoa! Korkeanpaikankammoisena voin vain ihailla noita maalareita.
VastaaPoistaKiitos AilaKaarina. Sanos muuta, ei olisi minusta muutamaa metriä korkeammalle maalariksi.
PoistaMelkoinen homma tuollaisten mastojen maalaus! Puhumattakaan Eiffelin tornin maalauksesta!
VastaaPoistaOn siinä hommaa, Oriolus. Eiffel-torni on 330 metriä korkea ja leveyttä varmaan on reilusti enemmän kuin lahtelaisissa.
PoistaHui, kaikenlaisia töitä niitä onkin. Ei saa päätä huimata, koska huipulla tuulee.
VastaaPoistaTotta, Der Seidenspinner, ei saa olla korkean paikan kammoa.
PoistaMenneinä vuosina naapurissa asui mies joka asensi/ korjasi juurikin noita mastoja ja oli ne hurjia hänen juttunsa kuin korkealla oli kiikkunut ym....
VastaaPoistaMelkoinen työ teidän naapurilla, sini. huh.
PoistaHyvä, että muistutetaan historiasta ja radiotoiminnan perinteistä.
VastaaPoistaKiitos Aino. Historia monesta asiasta tuppaa unohtumaan.
Poistatietoiskumainen kirjoitus, naseva!
VastaaPoistaKiitos VanhaGubbe.
Poista