Älä usko kaikkea mitä sinulle kerrotaan. Varsinkaan puhelinmyynnissä.
Liian hyvä tarjous on harvoin totta.
Ilmaisia lounaita, palveluita ja tavaroita ei ole olemassa, kustannukset tulevat aina muissa kuluissa.
Osta ALE:sta vain sellaista jonka alkuperäisistä kustannuksista olet jo ottanut selvää.
Puhelinmyynnin on toimitettava kirjallinen vahvistus.
Puhelun jälkeen myyjän on erikseen lähetettävä kuluttajalle tarjous esim sähköpostilla. Jos kuluttaja ei hyväksy tarjousta kirjallisesti, sopimus ei ole sitova, eikä myyjä saa vaatia esimerkiksi maksua, tuotteiden palauttamista tai säilyttämistä.
Sinulla on oikeus vetäytyä kaupasta koska tahansa ennen allekirjoitusta.
Sopimuksesta tulee löytyä ohjeet kaupan peruuttamisesta.
Lain mukaan asiakas voi perua kotimyynnissä tehdyn sopimuksen 14 vuorokauden sisällä.
_______________________________________________________________
Viikon 6 krapu on alkulause: Älä usko kaikkea mitä sinulle kerrotaan.
Krapu on oma otsikkosi mukaan luettuna tasan 100 sadan teksti. Viikon krapusanat ilmestyvät sunnuntaisin SusuPetalin blogissa. Laita linkki sinne kommentteihin kun krapusi on valmis.
Hyviä neuvoja.
VastaaPoistaMinulle ei tule noita puheluita myyjiltä. Aikanaan puhnroni oli salainen, saattaa olla nykyäänkin, en tiedä, johtuuko siitä. En myöskään koskaan ole osallistunut mihinkään kilpailuihin, niistähän myyjät nappaavat niitä numeroita.
Viisaasti teit Susu. kilpailuihin, tuotearvosteluihin tms ei kannata osallistua jos puhelinnumero vaaditaan. Minulla on vielä joitain lehtimyyjiä riesana, mutta harvoin enää.
PoistaHyviä käytännön vinkkejä muistutukseksi ettei meitä kauheest huijattais!
VastaaPoistaNiin Mummoparka, monia tapauksia tulee ilmi, joissa on myyty ja pyydetty maksu. Tavaraa ei sitten koskaan tulekaan. Jos tarjous on liian hyvä ollakseen totta, se harvoin onkaan.
PoistaKirjoitit paljon faktaa. Näitä asioita on hyvä pitää mielessä, Minulle ei tule puhelinmyyntiyrityksiä. En tee mitään ostoja puhelimitse.Olen melko paitsiossa puhemitse.
VastaaPoistaKiitos aimarii. Lehtiä minulle kaupataan puhelimitse, mutta se on vähentynyt onneksi.
PoistaPainavaa faktaa on krapusi, kiitos tiedoista. Tarjotaan lehtiä, rännejä, valokuituja, ikkunan vaihtoa ja aika uskomaton tapahtui viime lauantai aamuna kello 10.10 kun ovikello soi, mies avaamaan niin siellä nuori mies kauppaa keskellä talvea pikku pakkasessa sadevesi rännejä..jos MINÄ olisin ollut ovella olisin tiennyt mitä sanoa!
VastaaPoistaTodella kaikenlaista tarjotaan, sini. Muistan omakotitalossa vielä asuessani, että aina aloituslause oli, että ..tällä alueella tehdään nyt.. niin saatte edullisemmin.
PoistaSadevesirännit olisikin mukava asentaa parinkymmenen asteen pakkasessa :)
Miten paljon inhimillistä aikaa kuluukaan hukkaan sekä puhelinmyyiltä että toivotuilta asiakkailta, kun toinen tyrkyttää ja toinen torjuu!
VastaaPoistaAika monen olen saanut ymmärtämään suht nopeasti, kun olen sanonut, että kuule, ei tuhlata kummankaan aikaa, en osta mitään kuitenkaan. 😊
PoistaTotta pasanen, lyhyemminkin asian voi hoitaa.
PoistaNiin Pöllö, minä teen myös aina selväksi, että ei ole aikaa, enkä muutenkaan osta/tilaa mitään.
PoistaHyviä neuvoja Cara!
VastaaPoistaYksi neuvo vielä, ken lehti- yms. puhelinmyyjistä kärsii: netistä kun hakee haulla
"robinson puhelinmyynnin esto", löytyy puhelinnumero johon soittamalla voi rajoittaa puhelinmyyntiä (asml.fi - ihan asiallinen sivusto). Kielto on voimassa aina kolme vuotta kerrallaan.
Viime kesänä tuli useammankin kerran minulle puhelu jostain hammaslääkäri, -harja tai jostain semmoisesta tutkimuksesta. Vasta kolmannella kerralla tajusin, että se on robotti joka soittaa: toisessa päässä ei reagoitu mitenkään mihinkään mitä sanoin (kielsin/kieltäydyin), vaan siellä monotonisella äänellä tuli sitä samaa lopotusta joka kerta. Ja kaikki puhelut eri numeroista.
Olen kyllä käyttänyt Robinsonia, vaan se ei aina toimi. Sieltä pääsee läpi puheluja. Eikä se koskaan ole kolmea vuotta kestänyt. Nuo robotit ovat ärsyttäviä. Soitto tulee ja sitten kun vastaa, niin kuuluu monotoninen ääni: "odottakaa, teille tulee puhelu".
PoistaTotta, Robinson ei toimi kaikkien puhelinmyyjien kohdalla, mutta suurimman osan myyjistä se estää.
PoistaMursun puhelin on minun nimissä (noh, johtuu siitä, että olen itse ollut puhelinoperaattorilla töissä, en kylläkään myyjänä, päinvastoin) ja muutamia vuosia sitten sitkeä myyjä soitti monta kertaa ihan peräkkäin Mursun numeroon. Oli jo useamman kerran sanottu, että voitteko poistaa numeron listoiltanne tms. "Juu kyllä kyllä" ja aina vain puheluita tuli. Soitin lopulta kiukuissani numeropalvelun kautta takaisin yritykseen ja pyysin päällikölle; ystävällisesti ilmoitin, että jos ei puhelut tähän numeroon tämän soiton jälkeen lopu, teen yrityksestä ilmoituksen häirinnästä. Puhelut loppui kuin seinään.
Kun aikansa oli omassa työssään kuunnellut jos jonkinlaista - joskus aiheellista, yleensä aiheetonta - huutoa ja haukkumista, niin oppi kikan jos toisenkin 😉
Tuli vaan mieleen, että puhelin kyllä kannattaisi pitää omissa nimissä. Jos tulee tilanne, että henkilä pitää löytää, niin Finder ei löydä Mursulle numeroa.
PoistaMonilla on puhelinoperaattoreiden kanssa ongelmia, itsellä on se sama ollut tosiaan aikojen (kenkäpuhelin) alusta ja tiemme eivät eronneet siis nytkään :D
Kerron tähän vielä yhden tilanteen, joka oli minusta aika noloa asiakaspalvelua ja myyntiyritystä:
VastaaPoistaOlin vaihtamassa kolmen matkapuhelinliittymän operaattoria, kun sain toiselta operaattorilta halvemmalla. Ennen kuin siirto tapahtui, vielä voimassa ollut operaattori laittoi viestin, kuta kuinkin näin "Olet siirtämässä liittymääsi operaattorille xxx. Mikäli kyse liittymän kuukausimaksusta, soita numeroon 1111111, puh.hinta xx,xx eur/min, niin teemme sinulle tarjouksen"
Siis minun olisi pitänyt soittaa heidän maksulliseen numeroonsa saadakseni heiltä tarjous 😮😮 Arvaa soitinko?
Minulle kävi niin, että meinasin vaihtaa operaattoria ja samoin kuin sinulle, vanha operaattori laittoi seuraavana päivänä viestin. Mutta se oli asiallinen ja siinä pyydettiin vastaamaan SOITA jos haluan keskustella vanhassa pysymistä. Vastasin ja sieltä tuli vanhan operaattorin puolesta parempi tarjous ja vielä Lidliin lahjakortti. En siis vaihtanutkaan operaattoria.
PoistaMonenlaisia toimijoita noissa on. Olen itse ollut saman operaattorin asiakas ensimmäisestä töpaikan matkapuhelimesta asti. Kyllä se on hyvä, mm pari suoratoistopalvelua saa huomatavasti halvemmalla heidän kauttaa kuin suoraan tilattuna.
Pöllö, on myös niin, että operaattorit eivät saa lain mukaan soittaa itse jos asiakkaalla on jo uuden operattorin tuote käytössä. Siksi he joutuvat pyytämään luvan. Mutta fiksusti senkin voi tehdä, kuten minulle kävi.
PoistaMuistan, että lapsuudessani kiersi ovelta-ovelle-kauppiaita. Hyvä myyntimies sai äitini ostamaan ensimmäisen televisiomme. Parin vuoden päästä se oli vietävä korjaajalle, jolloin paljastui, että sitä oli korjattu ennenkin, vaikka se myytiin meille uutena. Huijari oli tuo kauppias.
VastaaPoistaVoi harmi, Oriolus. Tuollaisia huijareita on ollut kautta aikojen.
Poista