Latteuksia
Hyvä mainostaminen ja markkinoiminen on tuotteen myymisen ehto.
Turhat lisäsanat eivät saa tuotetta tai brändiä kuulostamaan muita houkuttelevammalta, päinvastoin. Ylisanat hukkaavat viestin ja saavat kyllästymään.
Tavallinen ei riitä, siksi usein käytetään:
-aidosti onnellinen
-aidosti kotimainen
-aidosti vaikuttava
Tuotteen korostaminen on usein liioittelua:
-tosi, todella, erittäin ja hyvin.
-edelläkävijä tai suunnannäyttäjä
Yrityksessään ylistää ja tähdentää liioittelu tekee päinvastaista: pidentävät, kangistavat ja latistavat ylisanat hukkaavat viestin, ja mitä enemmän niitä käytetään, sitä nopeammin ne menettävät myös merkityksensä. Täsmennä, konkretisoi, anna selkeä esimerkki.
Kannattaa pohtia kuka tuotetta käyttää. Napakoita ja terävöitä sanomaasi.
Tyydy superlatiivien sijaan tavalliseen, kerro asia niin kuin se on.
_________________________________________________________________________
Viikon 9 krapusanat ovat: täsmentää, aidosti, kangistaa
Krapu on oma otsikkosi mukaan luettuna tasan 100 sadan teksti. Viikon krapusanat ilmestyvät sunnuntaisin SusuPetalin blogissa. Laita linkki sinne kommentteihin kun krapusi on valmis.
Jep, nuo lisäadjektiivit saavat usein aikaan päinvastaisen reaktion kuluttajassa, ja viesti muuntautuu epäaidoksi! Ongelma saattaa piillä siinä, että asian kertominen niin kuin se on, tuottaa vaikeuksia...
VastaaPoistaMutta tosi on, että kevät on tässä myllerrysten keskellä painivassa maailmassamme koittamassa ja suokoon se iloa, valoa ja lämpöä - kaikella kolmella sanalla - meille kaikille:)
Niinpä Takkutukka, eikö kotimainen riitä vaan pitää sanoa aidosti kotimainen.
PoistaSelvästi kevät jo hiipii keskuuteemme.
Mainostaminen on taitolaji, ei ihme, että hyville mainostoimistoille maksetaan hyvin. On erottauduttava joukosta.
VastaaPoistaMinulla on jonkinlainen sisäinen suodatus mainosten suhteen. Oikeastaan harvoin edes näen mainoksia. En katso telkkaria, ainoastaan tallenteita ja silloin voi kelata mainokset ohi. Tietokoneessa on adblock, se suodattaa hyvin mainokset pois. Lehtiä en lue.
Samoilla linjoilla ollaan Susu. Minäkin katson läppäriltä haluamani, TV ei ole ollut kuukausiin auki lainkaan. Viimeksi joku vieras halusi katsoa urheilua :)
PoistaJa kun edes olisi asiallisia mainoksia, mutta nehän ovat nykyään suorastaan typeriä ja naurettavia.
Entäs sitten poliitikkojen 'mallimaa'? Oksennan joka kerta kun Suomi haluaa olla mallimaa.
VastaaPoistaTai 'huippu'. Niitäkin riittää.
On muitakin mutten halua enempää ärsyttää itseäni. argh.
Oikeassa olet BLOGitse, poliitikot osaavat ylisanat. Ja monet muut tärkeisiin virkoihin pyrkivät. Heistä saisi oman kirjoituksen.
PoistaPuheessa on helpompi hyväksyä ylisanat, jos puhujan muu olemus 'puoltaa' niiden käyttöä, mutta tekstissä ne ärsyttävät TOSITOSI paljon.
VastaaPoistaJuuri noin se on, pasanen. Puheessa niitä ei niin huomaa, toki joskus mainoksissa kyllä kun tarpeeksi usein kuulee.
PoistaYlimainostus menee selkeästi ala-arvoisen puolelle. Mainos suorastaan valehtelee, tottahan ne ärsyttää, mutta hyvin kirjoitat näistä latteuksista.
VastaaPoistaKiitos aimarii. Mitähän se aidosti jotain... oikein edes on.
PoistaOlen viime aikoina kuunnellut Radio Classista. Voi kamala niitä mainoksia! Välillä on pakko sulkea koko toosa, kun en kestä kuunnella sitä idiotismia. Ja varmaan arvaat, etten edes muista mitä tuotetta nämä mainokset koskevat :D.
VastaaPoistaHeh, AilaKaarina, noinhan se menee. Unohtuu koko mainostettava tuote, kun ylisanat ärsyttävät :)
PoistaSana, joka itselläni aiheuttaa mainoksissa vastareaktion on "luotettava".
VastaaPoistaMyös "kokemus" on niin nähty. "Luotettavaa palvelua vuosikymmenten kokemuksella" ei herätä juuri mitään myönteisiä tunteita, koska ei kerro mistään.
Ja just nyt ylipäätään ihan kaikki tuntuu lattealta. Laskiaispullakuvat ei nyt nappaa. (Inhoan pullaa, mutta yleensä kuvat ei sentään haittaa).
Toivotaan parempaa huomista.
Moi Annukka.
PoistaMistä tosiaan voi tietää, että joku tuote tms on luotettava ennen kuin kokeilee. Ja silloin on jo myöhästä katua.
Jotkut asiat/palvelut ostan kyllä mieluummin kokeneemmalta kuin aivan vasta-alkajalta.
Vähän sama on fiilis, mikään ei tunnu miltään. Mutta asioita on pakko hoitaa, kukaan muu ei sitä tee. Asia kerrallaan. Siitä se etenee.
Yhtään laskiaispullaa en ole syönyt. Varmaan pullakammo tarttunut sinulta :)
Ylikehuminen on kuluttajan aliarviointia.
VastaaPoistaSinä onnistuit Kravussasi sanomaan asian niin kuin se on.
Kiitos Kirsti.
PoistaTotta tuo aliarvioiminen, voisi ajatella ihan päinvastoin.
Tuo on niin totta, ruokaakin mainostetaan yliampuvilla, ei mitenkään ruokaan liittyvillä adjektiiveilla. Onneks mulla on mainosten ohitussilimät :)
VastaaPoistaHyvät silmät sinulla Maarit, mainosten suhteen :)
Poista